اقدامات بعد از تصادف

اقدامات اولیه بعد از تصادف که روند آسیب را کاهش می دهد

تصادف می تواند یک حادثه تلخ باشد، که ممکن است برای هر کسی رخ دهد. از زمان اختراع خودرو تا کنون تصادفات زیادی رخ داده است و افراد زیادی نیز بر اثر آن جان خود و سلامتی شان را از دست داده اند، با این حال با یکسری اقدامات پیشگیرانه می توان از وقع این حوادث تلخ جلوگیری به عمل اورد. اما اگر تصادف رخ دهد چه واکنشی از خود نشان دهیم، اغلب افراد در این مواقع نمی توانند درست عمل کنند و آسیب های بیشتری را با رفتار اقدامات اشتباه خود به وجود می آورند.

اقدامات بعد از تصادف

تصادف تجرربه ای تلخ است که با مدیریت و اقدامات بعد از آن می توان از تلخی ان کم کرد. مسلط بودن به اعصاب و حفظ ارامش تا انجام اقداماتی که هر هر کس باید در این مواقع انجام دهد بسیار ضروری است. دانستن اقداماتی که در آن لحظه باعث کاهش آسیب‌ها و کم کردن خسارات به‌وجود آمده شود امری حیاتی است.  با توجه به مطالب بیان شده در صورت بروز هرگونه مشکل در خودرو و عدم توانایی در جابجایی آن می توانید به خودروبر سعید مراجعه فرمائید. این شرکت یکی از بهترین شرکت های  خودروبر در تهران است که در موقع حادثه می تواند بخشی از مشکلات شما را مرتفع کند.

فهرست تصاویر

از صحنه تصادف فرار نکنید

تصادف و انواع آن

پاکسازی صحنه تصادف

آگاهی از رفتار ها و اقدامات بعد از وقوع حادثه

بعد از وقوع تصادف اقدامات اولیه اهمیت بسیار زیادی دارند، آگاهی از رفتار و اقداماتی که باید در این مواقع انجام دهید کمک زیادی به حل مشکل و کم شدن اسیب های ناشی از حادثه رخ داده شده می کند:

1) تماس با پلیس در اولین اقدامات بعد از تصادف

تقریبا همه افراد اطلاع دارند که در اویلن اقدام باید پلیس را در جریان قرار دهید، تماس تلفنی با پلیس 110 می تواند مهم ترین اقدام بعد از هر حادثه ای باشد. بعد از تماس با پلیس و اعلام آدرس محل وقوع تصادف، نزدیک‌ترین واحد راهنمایی و رانندگی با اعزام کارشناس تصادف در تعیین مقصر و رفع مشکل اقدام می‌کند.

در این شرایط ممکن است مقصر تصادف از شما بخواهد که به پلیس اطلاع ندهید، معمولا این خواسته زمانی مطرح می شود که افراد علاقه ندارند برگ کوپن آنها استفاده شود و به نحوی می خواهند شما را به سمت یک صافکاری اشنا راهنمایی کنند که در اغلب اوقات با هزینه ای اندک مشکل را ظاهرا برطرف می نمایند، اما موفق نمی شوند رضایت شما را جلب کنند.

پس بهتر است خسارت را از بیمه بگیرید و خودتان با خیال راحت سراغ صافکار و نقاش ماهری بروید که مورد اعتماد شماست.

2) اقدامات بعد از تصادف و خارج کردن خودرو از جاده

برخی افراد در موقع حادثه خودروی خود را وسط جاده رها می کنند، این عمل در بسیاری از موراد می تواند خطرات دیگری مثل برخی تصادفات را رقم بزند، ادامه حضور خودرو در سطح جاده باعث ایجاد ترافیک و کند شدن سرعت حرکت سایر خودروها می‌شود. پس از سانحه، خودرو یا خودروهای درگیر در حادثه را از مسیر خارج کرده و گوشه سمت راست خیابان یا بزرگراه متوقف کنید.

اگر وسط بزرگراه و خیابان پرتردد تصادف کرده‌اید لزومی ندارد دقیقا همان نقطه بمانید تا پلیس از راه برسد و مقصر را مشخص کند. این تصور اشتباهی است زیرا پلیس می‌تواند در این حالت هر دو راننده سانحه‌دیده را به دلیل سد معبر جریمه کند.

تذکر: تصادف‌ها به دو دسته خسارتی و جرحی تقسیم می‌شوند. تغییر حالت و جابه‌جایی خودرو زمانی امکان‌پذیر است که تصادف از نوع خسارتی (فقط آسیب به‌وسیله نقلیه ای همانند خودروبر ) باشد؛ اما وقتی تصادف جرحی (آسیب بدنی به سرنشینان) باشد این جابه‌جایی باید با احتیاط بیشتری انجام شود. لازم به ذکر است اگر تصادف منجر به فوت رخ داده باشد نباید موقعیت خودروها تا آمدن پلیس و اورژانس تغییر کند.

3) از صحنه تصادف فرار نکنید

یکی از مهلک ترین اشتباهات فرار از محل وقوع حادثه است. گاهی حضور راننده مقصر می تواند جان فرد اسیب دیده در حادثه را نجات دهد و از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کند.

زمانی که پس از وقوع حادثه یکی از طرفین که از شرایط بهتری برخوردار است صحنه را ترک و به قول معروف فرار کند، این اقدام علاوه بر این‌که کاری خلاف عرف، غیراخلاقی و ناجوانمردانه است باعث کندی پیشرفت پرونده سانحه شده و اگر شدت تصادف زیاد باشد چه بسا سبب از بین رفتن یک انسان دیگر شود.

اقدامات اولیه بعد از تصادف که روند آسیب را کاهش می دهد

از صحنه تصادف فرار نکنید
از صحنه تصادف فرار نکنید

4) اقدامات بعد از تصادف و مراجعه به پزشک

یکی از مهم ترین نکاتی که بعد از وقوع تصادف باید مد نظر داشته باشید که فرد اسیب دیده در ان دقایق اولیه نمی تواند از سلامت خودش مطمئن باشد و ممکن است بعد از چند ساعت حادثه دیده متوجه مشکلات ناشی از برخورد و تصادف شود.

در سوانح منجر به آسیب بدنی، باید این نکته را مد نظر داشته باشید که بدن انسان در لحظات ابتدایی تصادف به علت ترشح هورمون آدرنالین نسبت به ضربه و فشارهای وارد شده واکنش درستی نشان نمی‌دهد. شاید بتوانید از کنار یک سرگیجه ساده یا سردرد معمولی یا کوبیدگی سینه و خراش جزئی پا براحتی عبور کنید؛ اما ممکن است همین نشانه‌های جزئی و کوچک پس از چند ساعت به کابوسی بزرگ تبدیل شوند.

ضربه‌های جزئی به نقاط حساس سر باعث ایجاد لخته‌های خونی در مویرگ‌های مغز در اثر خونریزی داخلی مغز شده و عواقبی همچون سکته مغزی را به دنبال خواهد داشت. همچنین ضربه‌های وارد شده به قفسه سینه یا حتی دست و پا هم باعث شکستگی‌ استخوان شده که در بیشتر مواقع به آسانی دیده نمی‌شوند. پس در این مواقع ضمن تماس با اورژانس یا مراجعه به پزشک نسبت به سلامتی کامل بدن مطمئن شوید.

5) اقدامات بعد از تصادف و حفظ آرامش و خونسردی

حفظ ارامش در هر حادثه ای می تواند به تصمیمات بهتر منجر شود. برخی افراد که نمی توانند بر اعصاب خود مسلط باشند گاهی با اقدامات احساسی و خارج از کنترل به مقصر تصادف و یا اطرافیان اسب هایی چه بسا بد تر از خود تصادف وارد می کنند. در چنین شرایطی بهترین کار این است که چند نفس عمیق بکشیم و با آرامش به بررسی وضعیت خود و راننده مقابل بپردازیم. فقط در این صورت می‌توانیم اقدامات لازم را برای بهتر پایان دادن به ماجرا انجام دهیم.

تذکر: تا زمانی که قانون و کارشناسان شما را عنوان مقصر قلمداد نکرده اند خود را مقصر حادثه معرفی نکنید و مسئولیت ناشی از حادثه رخ داده شده را به گردن نگیرید.

6) اقدامات بعد از تصادف ، ترک نکردن صحنه تصادف

تصور کنید خودروی شما با اتومبیل دیگری تصادف کرده ولی به هیچ‌یک از خودروها آسیب چندانی وارد نشده است. در این حالت، بیشتر افراد پس از بررسی اتومبیل خود و احتمالا یک جر و بحث کوچک، سوار خودروی خود شده و صحنه را ترک می‌کنند. اما باید در نظر داشته باشید که بهتر است وقتی دچار تصادفی شدید در صحنه بمانید و پس از اطمینان از سلامت خود و دیگر افراد، مدارک بیمه خود را با طرف دیگر جابه‌جا کرده و منتظر پلیس بمانید.

7) اقدامات بعد از تصادف و تمرکز برای یادآوری جزئیات سانحه

پس از وقوع تصادف، تماس با پلیس و تبادل کارت بیمه باید ذهن خود را متمرکز کنید و ببینید قبل از وقوع تصادف دقیقا مشغول انجام چه کاری بودید، در کدام خیابان و در چه خطی مشغول رانندگی بودید و خودرویی که با آن تصادف کردید چه زمانی و به چه شکل وارد صحنه شده است. تمام این جزئیات اطلاعاتی هستند که پس از تصادف بارها از شما پرسیده می‌شود و به همین دلیل بهتر است اطلاعات را دقیق و مو به مو به یاد داشته باشید تا در مراجع قانونی دچار مشکل نشوید.

تصادف و انواع آن
تصادف و انواع آن

نکته: نام، آدرس، شماره تلفن راننده مقابل، نام شرکت بیمه، شماره بیمه، نام خودرو، مدل و رنگ، شماره پلاک و در صورت وجود شاهد، نام و شماره تلفن شاهدان را یادداشت کنید. در صورت امکان، از صحنه تصادف با گوشی تلفن همراه خود عکس بگیرید. همه این مدارک در مراجع قانونی به یاری شما خواهد آمد.

8) بی‌تفاوت نباشیم

ممکن است تصادفی رخ داده باشد که شما هیچ نقشی در آن ندارید. نه مقصر هستید و نه خسارت‌دیده و فقط به‌عنوان رهگذر از محل سانحه در حال عبور می‌باشید. به حکم وظیفه و اخلاق انسانی نسبت به این اتفاق بی‌تفاوت نباشید و فورا با پلیس و مراکز امدادی تماس گرفته و مشخصات صحنه تصادف را به آنها اعلام کنید. این‌که حتما تاکنون شخص دیگری وضعیت را به این مراکز اعلام کرده تصور درستی نیست؛ زیرا ممکن است افراد قبل از شما هم مانند شما فکر کرده باشند و تا آن زمان هیچ تماسی برای اعلام تصادف گرفته نشده باشد؛ پس شما با این تصور که اولین نفری هستید که سر صحنه حاضر شده‌اید این کار را انجام دهید.

9) اقدامات بعد از تصادف ، پاکسازی صحنه تصادف

پس از تصادف و بعد از این‌که پلیس در محل حادثه حاضر شد و نسبت به تحقیقات کامل و کافی اقدام کرد، نوبت به پاکسازی محیط تصادف می‌‌رسد. در هر تصادف قطعاتی از خودروها متلاشی شده و همراه با خرده‌های شیشه سطح جاده و خیابان را می‌پوشاند.

باقی ماندن بقایای این اجسام برای سایر خودروهای در حال تردد بسیار خطرناک است. سوراخ شدن لاستیک خودروها بر اثر وارد شدن قطعات نوک‌تیز بدنه و خرده شیشه یکی از این خطرها به شمار می‌رود. بنابراین لازم است تا زمان رسیدن ماموران شهرداری برای پاکسازی کامل، تا جایی که امکان دارد اجزای به جا مانده از حادثه را جمع‌آوری کنید.

پاکسازی صحنه تصادف
پاکسازی صحنه تصادف

10) اقدامات بعد از تصادف و مراجعه به بیمه

آخرین اقدام بعد از رسیدن پلیس و مشخص شدن مقصر در تصادفات رانندگی مراجعه به بیمه است. طرفی که مقصر نیست باید خسارت خود را از بیمه شخص ثالث مقصر دریافت کند. پس اگر در تصادفی شما مقصر شناخته شدید، به‌دنبال گرفتن خسارت نباشید. اگر ماشینتان بیمه بدنه داشته باشد می‌توانید با مراجعه به شرکت بیمه‌کننده، خسارت اتومبیلتان را دریافت کنید.

نکته: در گذشته هنگام رخ دادن تصادف طرفین باید با هم به مراکز تعیین خسارت بیمه مراجعه می‌کردند اما به‌دلیل ازدحام بیش از حد در این مراکز تغییراتی در قانون ایجاد شد و در بیشتر موارد دیگر نیازی به حضور هر دو طرف در مراکز بیمه نیست. فرد خسارت‌دیده می‌تواند با کوپن طرف مقابل به شرکت بیمه مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده و دریافت خسارت خود اقدام کند.

اقدامات بعد از تصادف ، کروکی تصادف و انواع آن

هنگامی که تصادف رانندگی رخ می دهد، اولین و بهترین راه حل ممکن آن است که طی یک تماس تلفنی با پلیس ۱۱۰ در محل حادثه، مشکل را بیان کنید تا ماموران پلیس سریعا خود را به محل وقوع حادثه برسانند. توجه داشته باشید که در طی تماس تلفنی شما با پلیس ۱۱۰، اصولا اطلاعاتی در مورد محل وقوع تصادف، تعداد افرادی که مصدوم شده اند از فرد تماس گیرنده، گرفته می شود.

تصادفات رانندگی و انواع آن به ۳ دسته تقسیم میگردد:

تصادفات خسارتی

تصادفات جرحی

تصادفات فوتی

تصادفات خسارتی

انواع کروکی تصادف

کروکی به دو نوع تقسیم خواهد شد:

۱. کروکی سازش:

در کروکی سازش اصولا در مواقعی استفاده می شود که هر دو طرف حادثه، تقصیر را قبول دارند و مقصر اصلی نیز مشخص است.

۲. کروکی عدم سازش:

در مواقعی که مقصر اصلی مشخص نیست و طرفین دعوا تقصیرات خود را نمی پذیرند، اصولا کروکی عدم سازش برای مراجع قضایی ترسیم می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
× درخواست خودرو بر