معاینه فنی خودرو

معاینه فنی خودرو مهمه؟ جدی می فرمایید؟!

این روزهای اول سال که سفرها بیش از هر زمان دیگری صورت می پذیرد، لازم است خودروی شما از نظر ایمنی برای  سفر تایید شده باشد. یکی از سیاست هایی که در چند سال اخیر دنبال شده است،تهیه معاینه فنی است. مالک هر خودرو باید به مراکز صدور این گواهینامه برود و بعد از بررسی کارشناسان خودرو این گواهینامه را دریافت کند. هر روزی که دریافت آن به تاخیر بیفتد جریمه برای راننده آن ثبت می شود و لذا بهتر است هر سال زمان تمدید آن را در نظر بگیرید و از سلامت فنی خودروی خود اگاه شوید.

معاینه فنی خودرو

حتی اگر معاینه فنی وجود نداشت و جریمه ای در کار نبود،لازم است خودروی شما هرزچندگاهی از نظر سلامت فنی بررسی شود. بسیاری از خوردروهایی که در تصادفات جاده ای دچار مشکل می شود، به غیر از مشکلاتی که راننده ها به دلیل بی توجهی برای آن به وجود آورده اند،به دلیل نقص هایی بوده سات که خودرو داشته است و می توانسته اند قبل از اینکه راننده را به درد سر بیندازند، از بروز این مدل مشکلات جلوگیری کنند. به هر حال اگر خودروی شما به هر دلیلی دچار نقص فنی شد، می توانید با خودروبر سعید تماس بگیرید تا خودروی شما را به نزدیک ترین مرکط تعمیراتی برساند.

لیست تصاویر

معاینه فنی خودرو های صفر چند ساله است؟

مدت اعتبار معاینه فنی خودروهای دوگانه ‌سوز چقدر است؟

انقضای مدت اعتبار معاینه فنی خودرو چه عواقبی دارد؟

چه عواملی بر مدت اعتبار معاینه فنی خودرو تأثیر دارند؟

اینکه مدت معاینه فنی چند ساله است و چه زمانی نیاز به تمدید و بررسی مجدد خودروی شماست، به عوامل زیر بستگی دارد؟

عمومی یا شخصی بودن خودرو
عمر خودرو
رسیدن به سن مرز فرسودگی
نوع سوخت خودرو (بنزینی یا دوگانه‌سوز)
سواری یا سنگین بودن ماشین

معاینه فنی خودرو های صفر چند ساله است؟

اگر ماشین صفر کیلومتری دارید، بر اساس قانون جدید تا پایان سال (1402) تمامی خودروهای سبک تولید داخل کشور تا 4 سال بعد از ساخت از انجام معاینه فنی معاف هستند و بعد از آن تا زمانی که خودرو به سن فرسودگی (15 سال) نرسیده، باید سالی یک بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. به عبارتی، اگر خودروی شما مدل 97 و قبل از آن است، باید تا پایان سال جاری به مراکز معاینه فنی مراجعه نمایید.

معاینه فنی خودرو های صفر
معاینه فنی خودرو های صفر

معاینه فنی خودرو خارجی چند ساله است؟

اگر خودروی خارجی دارید،باید بدانید قانون معاینه فنی خودروهای سبک داخلی در مورد خودروهای سبک خارجی هم صادق است. در سال 1402 تمامی خودروهای وارداتی با عمر بیشتر از 4 سال (ساخت 2018 و قبل از آن) باید برای معاینه فنی مراجعه کنند و مدت اعتبار معاینه فنی خودرو خارجی زیر 15 سال هم یک ساله است.

معاینه فنی خودرو تاکسی چند ساله است؟

تاکسی ها وظیفه حمل مسافر را در سطح شهر و یا بین شهر ها به عهده دارند و این موضوع اهمیت زیادی دادر که جان راننده و مسافر از این نظر در امان باشد. درباره این مدل خودروها باید بدانید که بر اساس قانون، تمامی تاکسی‌ها تنها تا 1 سال بعد از ساخت از معاینه فنی معاف هستند و بعد از آن باید هر 6 ماه یک بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

مدت اعتبار معاینه فنی خودرو تاکسی بعد از رسیدن به سن فرسودگی تفاوت هایی دارد و بعد از باید با توجه به نوع سوخت خود به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند:

تاکسی های دوگانه‌سوز با عمر بالای 8 سال: هر 3 ماه یک بار

تاکسی های گازسوز با عمر بالای 10 سال: هر 4 ماه یکبار

تاکسی های برقی با عمر بالای 14 سال: هر 4 ماه یکبار

دولت در سال 1402 اعلام کرد که هزینه معاینه فنی تاکسی‌ها رایگان است و این به خاطر این بود که این خودروها به دلیل ترس از هزینه ها، چکاپ خودروی خود را به تعویق نیندازند.

مدت اعتبار معاینه فنی خودرو های دوگانه ‌سوز چقدر است؟

در نظر داشته باشید خودرو هایی که از سوخت دیگری هم برای حرکت استفاده می کنند، باید از نظر فنی با خودرو های عادی بررسی متفاوتی داشته باشند. چون این خودروها به دلیل فشار بالای سوخت‌گیری و استفاده از 2 مخزن در معرض خطرات بیشتری قرار دارند و در صورت وجود نقص فنی، امکان دارد جان سرنشینان آن‌ها به خطر بیفتد.

اگر خودروی دوگانه‌سوز تاکسی باشد، باید بعد از گذشت یک سال از تاریخ ساخت برای اولین معاینه فنی مراجعه کنید و تعداد دفعات تمدید مدت اعتبار معاینه فنی خودرو شما تا سن فرسودگی هر 6 ماه یک بار است.

مدت اعتبار معاینه فنی خودرو
مدت اعتبار معاینه فنی

اگر هم خودرو شما دوگانه‌سوز شخصی باشد، بعد از گذشت 3 سال از تاریخ ساخت خودرو، مراجعه به معاینه فنی برای شما الزامی است و تا سن فرسودگی باید این کار را سالی یک بار انجام دهید. همچنین مخزن تمامی خوروهای دارای سوخت CNG که بیشتر از 6 سال از عمر آن‌ها می‌گذرد نیز باید طی معاینه فنی مورد بازرسی قرار بگیرد.

مدت اعتبار معاینه خودرو سنگین چقدر است؟

مدت‌زمان معافیت خودروهای سنگین از معاینه فنی یک سال در نظر گرفته شده است و بعد از آن مالکان این خودروها باید سالی 2 بار برای تمدید معاینه فنی خود اقدام کنند.

اگر خودرو سنگین به سن فرسودگی رسیده است باید در نظر داشته باشید، اتوبوس‌های با عمر بالای 10 سال و کامیون‌های با عمر بالای 16 سال باید هر 4 ماه یک بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

انقضای مدت اعتبار معاینه خودرو چه عواقبی دارد؟

دانستن این که معاینه فنی ماشین چند سال است، به شما کمک می‌کند تا سر موعد به معاینه فنی مراجعه و از جریمه‌های احتمالی جلوگیری کنید. درصورتی‌که مدت اعتبار معاینه فنی خودرو شما تمام شود و به سن فرسودگی نرسیده باشد، جریمه روزانه برای شما در نظر گرفته می شود؛ اما اگر خودروی شما فرسوده و دودزا باشد، باید یک جریمه اضافه هم بپردازید.

انقضای مدت اعتبار معاینه فنی خودرو چه عواقبی دارد؟
انقضای مدت اعتبار معاینه فنی خودرو چه عواقبی دارد؟

ثبت جریمه معاینه فنی خودرو چگونه است؟

اگر خودروی شما گواهی معاینه نداشته باشد، مشمول جریمه نداشتن معاینه ماشین یا جریمه دیرکرد است.

۴ روش برای ثبت جریمه عدم داشتن معاینه فنی خودرو

دوربین کنترل شهری

دوربین کنترل جاده‌ای

دوربین طرح‌های تهران

پلیس راهنمایی و رانندگی

 ثبت جریمه معاینه فنی خودرو

برای بسیاری از دارندگان خودرو این سوال مطرح است که جریمه ها به چه صورت ثبت می شوند، در پاسخ باید گفت:انواع دوربین‌های پلاک‌خوان شهری و جاده‌ای که به سیستم سازمان راهداری متصل باشند، امکان ثبت جریمه معاینه فنی خودرو را دارند؛ همچنین، دوربین‌های محدوده‌ی طرح کنترل آلودگی هوای تهران و محدوده‌ی طرح کنترل ترافیک تهران امکان ثبت جریمه نداشتن معاینه فنی خودرو را دارند. اگر چه پلیس هم می تواند این جریمه را ثبت کند.

استعلام جریمه معاینه فنی خودرو با پیامک

شما می‌توانید از طریق ارسال شماره VIN به سرشماره‌ی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ استعلام جریمه معاینه فنی خودرو را بگیرید.

اعتراض به جریمه معاینه فنی چگونه است؟

اگر اعتراض به جریمه معاینه فنی خودرو دارید، باید به مرکز پلیس +۱۰ برای پیگیری مراجعه کنید؛باید بدانید که اعتراض شما تنها در صورتی پذیرفته خواهد شد که گواهی معاینه فنی شما معتبر باشد؛ یعنی، تاریخ تهیه یا تمدید آن پیش از تاریخ جریمه باشد.

شما می‌توانید پس از کسب اطمینان از معتبر بودن گواهی معاینه خودرو با مدارک لازم به مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید؛ سپس، فرم اعتراض به جریمه معاینه فنی را پر کنید تا درخواست شما بررسی شود. اکنون، شاید بپرسید که چگونه از استعلام معاینه فنی را بگیرید تا از معتبر بودن یا نبودن اطمینان حاصل کنید؟ در ادامه، روش‌های استعلام معاینه فنی خودرو را آورده‌ایم تا شما را راهنمایی کنیم؛ بنابراین، همراه ما باشید.

تذکر: اگر گواهی معاینه خودرو را تهیه نکرده باشید یا گواهی معاینه را تمدید نکرده باشید، امکان اعتراض را نخواهید داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
× درخواست خودرو بر