خودروبر در تهران ـ خودرو بر سعید

نگهداری خودرو به صورت اصولی و 10 نکته فنی که همه رانندها باید بدانند

تعمیر و نگهداری خودرو موضوع مهمی است که در صورت بی توجهی به آن جان مسافران و رانندگان را به خطر می اندازد. هر وسیله نقلیه از قطعات زیادی تشکیل شده است و قطعات با گذشت زمان فرسوده می شوند. اگر قطعات فرسوده خودروی شما به سرعت تعمیر یا تعویض نشوند، خودروی شما ممکن است دچار مشکلات و آسیب جدی شود. اینجاست که اهمیت نگهداری و مراقبت از خودرو مشخص می شود. اینجاست ممکن است در  راه بمانیدو نیاز به درخواست خودروبر در تهران کنید. اما دغدغه نداشته باشید در این مقاله از تیم خودروبر سعید تصمیم گرفتیم در مورد مراقبت از خودرو در شرایط مختلف به شما مشاوره دهیم. با ما بمان!

نگهداری خودرو و چک کردن فیلتر و مایعات خودرو

اولین چیزی که هنگام انجام تعمیر و نگهداری خودرو باید بررسی شود سطح و غلظت مایع خودرو است. پس از آن باید تمیزی و سلامت فیلترهای آن را بررسی کنید.

سطح باک بنزین و مایع خودرو را بررسی کنید

همه خودروها زیر کاپوت مخازن سوخت متفاوتی دارند. این مخازن پلاستیکی معمولاً حاوی مایع ترمز، آب رادیاتور، مایع شیشه شوی و مایع هیدرولیک فرمان هستند. روی هر مخزن دو خط وجود دارد که حداقل و حداکثر سطح مایع را نشان می دهد. این مخازن باید به طور مرتب بازرسی شوند. اگر سطح مایع به زیر خط حداقل برسد، مخزن باید با مایع مورد نیاز دوباره پر شود تا به خط حداکثر برسد.

روغن موتور باید هر 5000 کیلومتر تعویض شود

کارشناسان توصیه می کنند روغن موتور خود را هر 5000 کیلومتر بدون توجه به مدل خودرو تعویض کنید. این کار منجر به سلامت موتور و عملکرد بهتر می شود و یکی از اصول نگهداری خودرو است.

برای تعویض روغن موتور ابتدا باید نوع صحیح روغن و مقدار آن را با کمک دفترچه راهنمای خودرو خود تعیین کنید. سپس ماشین را به سمت جک یا سوراخ برانید، پیچ کارتل را باز کنید و روغن را کاملا تخلیه کنید. حالا فیلتر روغن قدیمی باید با یک فیلتر جدید تعویض شود. سپس پیچ کارتل را ببندید و مخزن روغن موتور را با روغن جدید پر کنید.

خودروبر در تهران ـ خودرو بر سعید
چک آپ 6 ماهه خودرو در تعمیرگاه

فیلتر هوا را سالی یکبار تعویض کنید

تعویض فیلتر هوا به عنوان راهی برای تنفس خودرو از دیگر مواردی است که در نگهداری خودرو باید به آن توجه کرد. فیلتر هوا وظیفه پاکسازی هوای ورودی به موتور را از آلودگی و کثیفی بر عهده دارد. بهتر است این قطعه سالی یکبار تعویض شود. البته مدل هایی هم در بازار وجود دارد که فقط سالی یک بار باید تمیز شوند و نیازی به تعویض ندارند.

برای تعویض فیلتر هوا، باید به قسمت تهویه شده خودرو خود نفوذ کنید. سپس فیلتر قدیمی را با یک فیلتر جدید و تمیز جایگزین کنید. در نهایت ماسک تنفسی را در جای خود قرار داد و با پیچ آن را سفت کرد.

از بنزین متناسب با نوع خودرو استفاده کنید

بنزین دارای درجه اکتان است که نشان دهنده استحکام و پایداری آن است. در موتورهای با نسبت تراکم بالا (موتورهای توربوشارژر یا سوپرشارژر) باید از بنزین با اکتان بالا استفاده شود. در غیر این صورت ممکن است خودرو دچار مشکل شود و سلامت موتور به خطر بیفتد. در اکثر خودروها الزام بنزین با اکتان بالا روی درپوش بنزین نوشته شده است. همچنین می توانید به دفترچه راهنمای آنها مراجعه کنید.

هر 60000 کیلومتر فیلتر بنزین را تعویض کنید

عملکرد فیلتر بنزین جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات ناخواسته به سیستم سوخت رسانی است. اگر این فیلتر بعد از مدتی تعویض نشود، مسدود می شود و سوخت گیری در خودرو به درستی انجام نمی شود. بنابراین برای اینکه خودروی خود را در وضعیت بهینه نگه دارید، فیلتر بنزین باید هر 60000 کیلومتر تعویض شود.

سالی یکبار آب رادیاتور را تعویض کنید

برای حفظ وضعیت استاندارد خودرو باید سالی یکبار آب رادیاتور و ضد یخ کاملا تعویض شود. برای این کار باید به سراغ پیچ تخلیه (در برخی مدل ها شلنگ رادیاتور) زیر رادیاتور رفته و آن را تخلیه کنید. سپس درب بالایی رادیاتور را باز کرد و مخزن رادیاتور را با مخلوطی از آب و ضدیخ جدید پر کرد.

بهتر است مقدار ضدیخ و آب و نوع مناسب آن را از دفترچه راهنمای خودرو خود بدانید. زیرا این مشکل بسته به نوع خودرو متفاوت خواهد بود.

رادیاتور را از حشرات بزدایید

حذف بقایای حشرات از مشبک رادیاتور یکی دیگر از جنبه های مهم نگهداری خودرو است. برای این کار می توانید از راه حل های ویژه موجود در بازار استفاده کنید. روش کار به این صورت است که محلول مورد نیاز روی شبکه رادیاتور پاشیده می شود. سپس قبل از پاک کردن 2 دقیقه صبر کنید.

تعمیر و نگهداری ترمزها، شیلنگ ها و تسمه ها

مرحله دوم تعمیر و نگهداری خودرو، بررسی سلامت ترمز، شیلنگ و تسمه است. در صورت مشاهده اشکال در بازرسی، قطعات آسیب دیده باید تعمیر یا تعویض شوند.

خودروبر در تهران ـ خودرو بر سعید
نگهداری خودرو و بررسی مشکلات و معایب آن

هر 30000 کیلومتر لنت ترمز را تعویض کنید

یکی از مسائلی که خطرات زیادی را متوجه مسافران و رانندگان می کند، سلامت ترمز خودرو است. برای اینکه خودرو در شرایط استاندارد بماند، باید هر 30000 کیلومتر لنت ترمز تعویض شود. علاوه بر این، اگر در حین رانندگی احساس کردید که ترمزها دچار مشکل شده اند، بهتر است لنت های ترمز را تعویض کنید.

تسمه آسیب دیده را تعویض کنید

بررسی و تعویض کمربند خودرو در هر سرویس برنامه ریزی شده یکی دیگر از مواردی است که باید در تعمیر و نگهداری خودرو مورد توجه قرار گیرد. نکته مهم در هنگام تعویض این تسمه ها این است که آنها را به درستی در محل مورد نظر و در جهت صحیح قرار دهید. بنابراین بهتر است برای این کار از این تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

شیلنگ آسیب دیده را تعویض کنید

یکی دیگر از کارهایی که برای حفظ وضعیت استاندارد خودرو باید انجام دهید این است که شلنگ های آن را بررسی کنید. برای این کار لازم است کاپوت خودرو را باز کرده و تمام شیلنگ های پلاستیکی آن را بررسی کنید. اگر متوجه پارگی یا پارگی در شیلنگ خود شدید، وقت آن رسیده است که آنها را تعویض کنید.

سیستم الکتریکی خودرو را بازرسی و ارزیابی کنید

مرحله سوم تعمیر و نگهداری خودرو، بازرسی و ارزیابی سیستم الکتریکی آن است. برای انجام این کار باید موارد زیر را بررسی کنید:

پایانه های باتری را یک بار در سال تمیز کنید

پس از مدتی استفاده، قطب های باتری خودرو سولفاته شده و آگلومره شده و در هنگام انتقال نیرو مشکل ایجاد می کند. بنابراین هنگام نگهداری از خودرو ابتدا باید این اجسام خارجی را از قطب منفی باتری خارج کنید. سپس به تمیز کردن قطع مثبت ادامه دهید. برای این کار می توانید از مخلوط یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک فنجان آب استفاده کنید. از مسواک استفاده کنید تا این مخلوط را روی پایانه های باتری بمالید، سپس انتهای باتری و انتهای فلزی سیم ها را تمیز کنید. در نهایت پیچ های باتری را کاملا خشک کرده و در جای خود نصب کنید.

لامپ ها را بررسی و تعویض کنید

اکنون زمان بررسی و تعویض چراغ های خودروی خود (در صورت لزوم) است. این یکی دیگر از بخش های تعمیر و نگهداری خودرو است که برای انجام آن به شخص دیگری نیاز دارید. این فرد باید جلوی وسیله نقلیه بایستد و با کمک یکدیگر عملکرد همه چراغ ها را بررسی کنند. سپس به پشت خودرو رفته و دوباره سلامت چراغ های عقب را بررسی کنید. اگر هر یک از این چراغ ها کار نمی کند، باید فورا آنها را تعمیر یا تعویض کنید.

خودروبر در تهران ـ خودرو بر سعید
کار فنی مخصوص مردان نیست – مهارت لازم هر راننده

فیوز را چک کنید

همانطور که گفتیم تعمیر و نگهداری خودرو شامل بررسی تمام قطعات آن است. فیوزها نیز یکی از قطعاتی هستند که در صورت سوختن باید بررسی و تعویض شوند. اولین قدم برای تعویض فیوز سوخته این است که هر دو جعبه فیوز ماشین خود را پیدا کنید. یکی از جعبه ها معمولا در سمت چپ پای راننده و دیگری در داخل کاپوت قرار دارد. هنگام تعویض لطفا توجه داشته باشید که آمپر فیوز تازه تعویض شده با فیوز سوخته یکسان است.

هر 50000 کیلومتر شمع را تعویض کنید

تعویض شمع هر 50000 کیلومتر یکی دیگر از جنبه های تعمیر و نگهداری خودرو است. برای دسترسی به شمع ابتدا باید کاپوت را باز کرده و سیم پیچ را خارج کنید. حالا با استفاده از آچار مخصوص شمع مورد نیاز را باز کرده و با یک آچار جدید جایگزین کنید. هنگامی که شمع جدید با دست در جای خود پیچ ​​شد، از یک آچار برای سفت کردن آن استفاده کنید.

کلید تعویض شمع خودرو اندازه فاصله الکترود آن است. زیرا هر وسیله نقلیه ای باید بر اساس مدل خود ابعاد دقیق این فاصله را مشخص کند. برای اندازه گیری فاصله بین الکترودهای شمع از وسیله ای به نام پرکننده استفاده می شود.

دیاگ کردن ماشین

اگر چراغ چک موتور ماشین شما روشن شود، به این معنی است که مشکلی در قسمتی از ماشین شما وجود دارد. اما برای شناسایی دقیق این مشکل باید خودرو به کمک تجهیزات تشخیصی (اسکنر OBD) بررسی شود. برای تشخیص خودرو باید سوکت دستگاه به پورت های پای راننده و زیر فرمان متصل شود.

سپس سوئیچ را در موقعیت «روشن» قرار داد. اکنون دستگاه شروع به اسکن می کند و در نهایت کد خطای حاصل را نمایش می دهد. توضیح این کد را می توانید در وب سایت سازنده خودرو یا در دفترچه راهنمای آن بیابید. زیرا هر کدام از این کدها نشان دهنده خطا و مشکل در قسمتی از خودرو است. عیب یابی با یافتن مشکلات داخلی به حفظ خودروی شما در بهترین حالت کمک می کند.

خلاصه

همه ما میدانیم که نگهداری از خودرو هزینه ای خود را دارد. اما اگر نگهداری خودرو به صورت درست انجام بگیرد قطعا وسیله شما می تواند طول عمر مفید تری داشته و بهتر برای شما کار کند. تمام مطالبی که در این مقاله گفته شد اعم از چک کردن بنزین، روغن موتور، تعویض فیلتر هوا و بنزین، عوض کردن آب رادیاتور  و  تمیز کردن آن در دوره هایی که گفته شد. همچنین تعمیر و نگهداری از لنت ترمز ها و شیلنگ ها و تسمه ها، بررسی سیستم برق خودرو و چکاپ های لازمه در مدت زمان 3 تا 6 ماهه و تعوبض شمع خودرو

همه این موارد از مطادیق تعمیر و نگهداری خودرو بوده که باید به آن اهیمت ویژه ای دهیم. با نظر اکثریت جمع پسران این مملکت که هیچ در همه دنیا پسر ها بیشتر به ماشین و وسیله نقلیه خود میرسند.

امیدواریم که این موارد برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید تا بهتر و اصولی تر از پس نگهداری خودروی خود بر بیایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
× درخواست خودرو بر