خودروبر در تهران ـ خودرو بر سعید - khodrobarsaeed

انجام معاینه فنی خودرو و 10 تست مربوطه

یکی از اقداماتی که برای خودروهای بالای 4 سال (داخلی و خارجی) باید انجام شود،  انجام معاینه فنی است. این اقدام با بررسی کامل سلامت فنی و فیزیکی خودرو، احتمال تصادف ناشی از تخلفات فنی را تا حد زیادی کاهش می دهد. اگر وسیله نقلیه شما به چنین بازرسی نیاز دارد اما مراحل و نحوه انجام آن را نمی دانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. اگر هم این کار را انجام نداده اید و حال دچار مشکل شده اید می توانید با درخواست خودروبر در تهران به راحتی اقدام به تعمیر و یا حمل خودروی خود کنید.

 

معاینه فنی خودرو چیست؟ (ماشین و موتورسیکلت)

چند سالی است که خودروهای بالای 4 سال موظف به انجام معاینه فنی هستند و مالکانی که معاینه فنی نکنند مشمول مجازات قانونی پلیس راهنمایی و رانندگی خواهند شد. میزان جریمه معاینه فنی به ازای هر روز تاخیر معادل هزینه انجام معاینه فنی برای یک سال کامل می باشد. بنابراین توصیه می شود با این نوع معاینه خودرو حساس به زمان بوده و آن را به تعویق نیندازید که هزینه های قابل توجهی برای شما به همراه خواهد داشت.

با استعلام تخلف و به دست آوردن جزئیات آن می توانید از جریمه های صادر شده به دلیل عدم انجام معاینه فنی مطلع شوید. در صورت نداشتن معاینه فنی  این امکان وجود دارد که خودروی شما توقیف گردد. ممکن است برای حمل آن از خودرو بر استفاده کرده و به پارکینگ پلیس هدایت شود.

اگر بپرسید چند وقت یکبار معاینه فنی باید انجام شود، باید بگوییم که این معاینه باید سالی یک بار و با هدف حفظ سلامت خودرو انجام شود تا تمامی اجزای فنی خودرو به طور کامل معاینه شوند. در صورت لزوم تعویض شود. در صورت عدم موفقیت در آزمون بازبینی فنی، تمامی ایرادات موجود باید برطرف شود.

ذکر این نکته ضروری است که نیازی به انجام معاینه فنی خودرو نیست و به مدت 4 سال نیز نیازی به انجام معاینه فنی ندارید. این قانون برای همه خودروهای داخلی و خارجی یکسان است و برای مالک آن فرقی نمی کند. همچنین باید این کار را با همه وسایل نقلیه اعم از سبک یا سنگین انجام دهید.

خودروبر در تهران ـ خودرو بر سعید - khodrobarsaeed
انجام تست معاینه فنی خودرو

دریافت نوبت برای انجام معاینه فنی

اکنون که متوجه شدید معاینه فنی خودرو چیست و چه زمانی انجام می شود، مهم است که وقت خود را در یک مرکز تایید شده تعیین کنید. مراکز حضوری و آنلاین برای بررسی خدمات در دسترس هستند. از آنجایی که نوبت دهی آنلاین مزایای بیشتری نسبت به مراجعه حضوری برای  انجام معاینه فنی دارد، توصیه می شود از این روش استفاده کنید که می تواند باعث صرفه جویی در وقت و دقت بیشتر در نوبت دهی شود.

دریافت نوبت آنلاین برای انجام معاینه فنی خودرو

برای دریافت آنلاین  نوبت انجام معاینه فنی خودرو در تهران باید به سایت https://services27.tehran.ir/ مراجعه کنید. پس از مطالعه قوانین و مقررات و کلیک بر روی دکمه “خواندن” به صفحه ای هدایت می شوید که از شما می خواهد شماره پلاک، نام و شماره موبایل خود را ارائه دهید. پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، با استفاده از کد فعال سازی ارسال شده به شماره همراه خود به صفحه اصلی سیستم (اصلی) هدایت می شوید. حال پس از انتخاب مرکزی که می خواهید معاینه فنی شما انجام شود و تاریخ مناسب، هزینه را به صورت آنلاین پرداخت کرده و کار انجام معاینه فنی خود را کنید.

رویه‌های دریافت الکترونیک معاینه فنی

پس از تعیین وقت و مراجعه به مرکز انجام معاینه فنی در زمان اعلام شده، خودروی شما به ترتیب تحت معاینه فنی و معاینه ظاهری قرار می گیرد. در صورت عدم موفقیت در هر مرحله، مشکل به شما اطلاع داده می شود تا بتوانید در عرض 2 هفته آن را برطرف کرده و برای جمع آوری فرم پذیرش آزمون نوبت دیگری بگیرید.

لازم به ذکر است در این بازه زمانی 2 هفته ای جریمه نمی شوید بلکه باید سریعاً خودرو را مجدداً معاینه و در مدت زمان مشخص شده برگه معاینه دریافت کنید.

• ثبت اطلاعات

پس از طی مسیر معاینه، دوربین ها پلاک خودرو را خوانده و اطلاعات مورد نیاز را ثبت می کنند تا خودرو به صورت رسمی پذیرفته شود و ورود خودرو در سامانه معاینه فنی ثبت شود. در این مرحله کارت یا مدارک خودرو و فرم تشخیص عیب خارجی بررسی می شود و هزینه کامل بازرسی از شما اخذ می شود.

• بازرسی بصری خودرو

در این مرحله کارشناسان ظاهر فیزیکی خودرو را به صورت بصری بررسی می کنند تا از سلامت تمامی قسمت های قابل مشاهده اطمینان حاصل کنند. از مهم ترین بخش های بررسی جامع در این مرحله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

o نور بالا، نور پایین، چراغ ترمز، چراغ دنده عقب، چراغ خطر، چراغ راهنما و چراغ پلاک

o وضعیت آینه

o سلامت عینک

o کار برف پاک کن

o بدن را تغییر شکل نمی دهد

o میزان پوسیدگی بدن

o صدا و دود از لوله اگزوز می آید

o وضعیت لاستیک

در انجام معاینه فنی خودرو، ظاهر و مشخصات فنی خودرو به طور جامع بررسی می شود.

o سلامت بدن

o سلامت کمربند ایمنی

o صدای طبیعی ماشین

o بوق معمولی

o روغن موتور را نمی سوزاند

اگر تجهیزات اضافی مانند حلقه‌های ورزشی و بوق‌های غیرعادی که صداهای غیرعادی تولید می‌کنند به خودرو متصل شده باشد، خودروی شما در این مرحله طرد می‌شود و باید قبل از سفر به این مراکز بازرسی و لوازم جانبی غیرقابل قبول، تجهیزات اضافی را از خودرو خارج کنید .

خودروبر در تهران ـ خودرو بر سعید - khodrobarsaeed انجام معاینه فنی خودرو
چک آپ کامل خودرو توسط تکنسین ها

• تست میزان آلایندگی

در تست انجام معاینه فنی خودرو اگر آلاینده های تولید شده توسط گازهای خروجی از حد مجاز بیشتر شود، هوای شهر را آلوده کرده و آسیب زیادی به محیط زیست وارد می کند. در این مرحله از دستگاه مخصوصی برای بررسی میزان دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و سایر آلاینده های خروجی از اگزوز در دو سرعت آهسته و سریع استفاده می شود تا در صورت نیاز تعمیرات انجام شود.

• تست کمک فنر ها

کمک فنرها برای حرکت خودرو در پیچ ها مهم هستند و خرابی آنها می تواند منجر به تصادفات مرگبار و واژگونی خودرو شود. بنابراین سلامت این قطعات بسیار حائز اهمیت است و سلامت آنها از طریق تجهیزات دقیق و پیشرفته ای بررسی می شود که می توانند عملکرد آنها را به صورت گرافیکی و دیجیتالی بر روی صفحه نمایش بررسی کنند.

• تست ترمز ها

در این مرحله از انجام معاینه فنی، یکی از حساس ترین مسائل ایمنی در هر خودرو، ترمز، بررسی می شود. دستگاهی وجود دارد که قدرت ترمز هر محور را به دقت تشخیص می دهد و استاندارد محاسبه قدرت ترمز، حد نهایی شتاب ترمز خودرو خواهد بود. لازم به ذکر است که سلامت ترمز دستی نیز در این مرحله تکمیل می شود.

تست ترمز یکی از مهم ترین بخش های تست های مختلف انجام معاینه فنی خودرو است.

• تست اهرم بندی سیستم تعلیق

سیستم تعلیق از یک سری اجزای به هم پیوسته تشکیل شده است که در جلوی خودرو قرار دارند. نحوه اتصال کامل آنها به یکدیگر می تواند منجر به تصادف در حین رانندگی شود. بنابراین با استفاده از دستگاه های مخصوص تمامی اتصالات سیستم تعلیق تحت فشار و کشش قرار می گیرد تا تمامی نقاط ضعف و سستی پیدا شده و عملکرد آنها به دقت بررسی شود.

• تست چراغ ها

زاویه و شدت چراغ ها باید به گونه ای باشد که ناحیه مورد نیاز راننده را در حین رانندگی پوشش دهد و برای سایر رانندگان مشکلی ایجاد نکند. در این مرحله تمامی این شرایط توسط کارشناسان بررسی می شود و در صورت وجود مشکل باید چراغ ها را تنظیم کنند.

• تست لغزش جانبی و انحراف از مسیر

یک ماشین سالم نباید بیش از 7 متر در هر کیلومتر از جاده منحرف شود، فرمان و سیستم تعلیق باید تنظیم شود. البته میزان باز یا بسته شدن دهانه چرخ ها نیز در میزان انحراف خودرو از مسیر خود بسیار موثر است. با توجه به اهمیت تعادل خودرو در جاده، اگر خودروی شما در حین رانندگی با رها کردن فرمان به سرعت منحرف شد، به جای اینکه منتظر تشخیص کارشناس انجام معاینه فنی باشید، نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. تست های انجام شده در  انجام معاینه فنی برای بررسی و ارتقای ایمنی خودرو می باشد.

 

• سیستم سوخت دوگانه را بررسی کنید

اگر خودروی شما دوگانه سوز است، یک مرحله به برنامه بازرسی عمومی خود اضافه کنید تا سلامت فیزیکی و سن سیلندر گاز خود را بررسی کنید. اگر مشکلی در ظاهر کپسول وجود داشته باشد یا زمان ماندگاری آن تمام شده باشد، باید نمونه مشابهی جایگزین شود.

در صورت بروز مشکل در هنگام تبدیل سوخت خودرو از بنزین به گاز طبیعی و یا وجود علائم مشکوک در هنگام استفاده از گاز CNG، قطعات مربوطه نیاز به تنظیم یا تعمیر دارند. لازم به ذکر است که استفاده از گاز مایع به جای گاز CNG در صورت استفاده از این نوع سوخت، کارشناسان مربوطه اعلام می کنند که معاینه فنی شما ناموفق بوده و گواهی معاینه فنی برای شما صادر نخواهد شد.

خودروبر در تهران ـ خودرو بر سعید - khodrobarsaeed
معاینه فنی خودرو و بررسی ها نهایی

• صدور گواهی

پس از گذراندن تمام مراحل فوق بدون سوال، گواهینامه آزمون فنی برای شما صادر می شود. این گواهی در گذشته به صورت برچسب روی شیشه خودرو چسبانده می شد تا در صورت نیاز پلیس راهنمایی و رانندگی بتواند آن را بررسی کند. بر اساس قانون جدید انجام معاینه فنی، دیگر نیازی به الصاق گواهی بر روی شیشه نیست، تمامی اطلاعات به صورت آنلاین در سامانه ذخیره می شود و بررسی این پرونده به صورت آنلاین انجام می شود.

 

پس از معاینه کامل خودرو، گواهی معاینه فنی خودرو صادر می شود.

در زیر مدت اعتبار معاینه فنی خودرو را به شما معرفی می کنیم:

  • موتورسیکلت، وسایل نقلیه شخصی سبک و وسایل نقلیه رسمی 1 سال
  • وسایل نقلیه سبک و سنگین با عمر مفید کمتر از 10 سال
  • وسایل نقلیه سبک و سنگین با عمر مفید بیش از 10 سال

 

کلمات اخر

در این مقاله به بررسی انجام معاینه فنی خودرو و مراحل آن پرداختیم. ما همچنین به شما اطلاع داده ایم که چه زمانی باید این کار را انجام دهید. برای استعلام معاینه فنی و اطلاع از مدت زمان انجام معاینه فنی خودرو و اعتبار آن می توانید به صورت آنلاین از سایت symfa.ir اقدام نمایید. در این وب سایت اطلاعات پلاک و مشخصات مورد نیاز خود را وارد کرده و مبلغ اعتبار به شما اعلام خواهد شد.

در حال حاضر برای درخواست پذیرش خودرو در مرکز معاینه فنی در شهر خود، بهتر است برای گرفتن نتایج سریعتر به صورت آنلاین اقدام کنید. البته برخی از شهرهای کوچک کم جمعیت نیازی به رزرو آنلاین ندارند و باید به صورت حضوری انجام شوند. در شهرهایی مانند تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد، مردم برای جلوگیری از ازدحام بیش از حد مراکز، اغلب به صورت آنلاین وقت رزرو می کنند.

بهتر است برای صرفه جویی در وقت و راحتی، به جای حضوری، یک قرار آنلاین بگیرید. با توجه به اینکه هر شهر وب سایت و سیستم مخصوص به خود را برای ارسال آنلاین دارد، باید آدرس وب سایت و سیستم اعزام شهر خود را در گوگل جستجو کنید. ما در تیم خودروبر سعید تمام تلاش مان را انجام دایدم تا بتوانیم اطلاعات به روزی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
× درخواست خودرو بر